Štítky neboli labeling
Legislativně je opatření zakotveno v Evropském nařízení (ES) č. 1222/2009. U nás se pro toto opatření ustálil hezký výraz labeling. Úmyslem zákonodárců bylo, aby štítek na základě tří kritérií poskytl lepší orientaci uživatele v charakteristice pneumatiky.
Valivý odpor / účinnost paliva
Nižší valivý odpor má pozitivní vliv na úsporu paliva. Hodnoty A až G označují vliv na spotřebu paliva z pohledu hodnoty valivého odporu pneumatiky, od nízké (A) po vysokou (G). Černá šipka vedle třídy písmen označuje úroveň výkonu produktu. Ačkoli se účinek může lišit v závislosti na vozidle a jízdních podmínkách, rozdíl mezi třídou G a třídou A u kompletní sady pneumatik může snížit spotřebu paliva až o 7,5% *.
Přilnavost na mokrém povrchu vozovky / brzdný výkon
V kategorii „přilnavost na mokrém povrchu vozovky“ označují klasifikace A až G relativní brzdnou dráhu - od krátké (A) po dlouhou (G) - na mokrém povrchu vozovky.
I když se účinek může lišit v závislosti na vozidle a jízdních podmínkách, rozdíl mezi třídou G a třídou A u sady čtyř identických pneumatik může snížit brzdnou dráhu při zastavení až o 18 metrů při rychlosti 80 km/h.
Hladiny vnějšího hluku
Hladina vnějšího hluku je na štítku vyjádřena dvěma veličinami - hodnotu v decibelech (dBA) a zařazením do jedné ze tří tříd:
- Pneumatika s nízkou hladinou vnějšího hluku vykazuje o 3 dB nižší hluk než určuje evropská norma.
- Pneumatika s průměrnou hladinou vnějšího hluku. Emise hluku odvalování pneumatiky nepřekračují hluk, stanovený evropskou normou.
- Pneumatika s vysokou hladinou vnějšího hluku. Hluk odvalující se oneumatiky nesplňuje hluk příslušnou evropskou normu.
Labeling má pomoci zákazníkům v orientaci ve vlastnostech pneumatik. Nezapomínejte však, že jen zajištěním správného tlaku v pneumatikách jejich pravidelnou kontrolou dosáhnete optimální spotřeby paliva (ve vztahu na pneumatiky) a maximální přilnavosti za mokra, neboť optimální tlak může mít zásadní vliv na úsporu paliva a bezpečnost silničního provozu. Nikoli menší vliv na bezpečnost i spotřebu má takí efektivní styl jízdy. A pozor - je třeba mít na paměti, že tři kritéria štítku, jakkoli důležitá, nejsou jedinými parametry výkonu. Pneumatiky jsou testovány celkem na více než 20 různých parametrech.
* Měřeno v souladu s metodou měření uvedenou v nařízení ES 1222/2009, zdroj: Posouzení dopadů Evropskou komisí SEK (2008) 2860