Rychlostní a nosnostní index
Rychlostní index – 205/55 R17 95V ←
Rychlostní index v označení pneumatiky je hodnota označená písmenem, která udává maximální rychlost, pro kterou je pneumatika konstruována.
Tuto konstrukční rychlost by neměl řidič nikdy překročit. Standardně je rychlostní index označen písmeny Q, R, S, T, U, H, V, W, Y. Výjimkou je pouze označení ZR, které označuje speciální konstrukci pro rychlosti nad 240 km/hod. Toto označení je stejné u všech pneumatik na celém světě.
U letních pneumatik je nezbytné dodržet rychlostní index uvedený v technickém průkazu, případně může být tato hodnota vyšší.
U zimních pneumatik může být však rychlostní index nižší, než jaký je uveden v technickém průkazu. V autě pak musíte mít upozornění na tuto nižší maximální rychlost v zorném úhlu řidiče. Toto upozornění může mít podobu cedulky nebo nálepky s uvedenou hodnotou. Případně si můžete nastavit maximální rychlost přímo v palubním počítači.
Pneumatika s vyšším rychlostním indexem se od té s nižším vzhledově, výdrží ani jízdními vlastnostmi neliší. Rozdíl je pouze v tužším dezénovém bloku a použité směsi v dezénových blocích. Kostra, vzhled a stavba pneumatiky je stejná. Laicky řečeno, pneumatika s rychlostním indexem H (do 210 km) se při rychlostech 191 – 210 km tolik nepřehřívá a nedeformuje, jakoby tomu bylo u pneumatik s rychlostním indexem například S (do 180 km).
Běžný řidič však nepozná žádný rozdíl ani změnu v jízdních vlastnostech. Také nemá smysl kupovat pneumatiky s vyšším rychlostním indexem v naději, že jsou tužší a najedete s nimi více kilometrů.
Nosnostní index – 205/55 R17 95V ←
Nosnostní index (někdy také nazývaný hmotnostní nebo zátěžový index) udává maximální přípustnou konstrukční hmotnost vozidla na jednu pneumatiku. Znovu se jedná o tabulkově vyčíslenou stupnici, shodnou pro všechny pneumatiky po celém světě.
Označení nosnostního indexu má podobu čísla (od 50 do 124) a nejčastěji ho najdete za rozměrem pláště ve spojení s rychlostním indexem.
Podle tabulky pak rozklíčujete, že 95 = nosnost 690 kg na jednu pneumatiku.
Hodnota indexu (LI = load index = nosnostní index) je vždy uvedena v technickém průkazu vozidla. V žádném případě nesmíte použít pneumatiky s nižším nosnostním indexem, než je uvedeno v technickém průkazu vozidla, vyšší hodnoty povoleny jsou. Vyšší index nosnosti u pneumatik ztěžuje jejich proražení, ale s tím zároveň sebou přináší menší komfort při jízdě.
Pláště mohou být také zesílené. V takovém případě mohou být označeny písmeny XL (extra load) nebo RF (reinforced). Znamená to, že má dezén zesílené nejen bočnice, nýbrž i celý podklad běhounu a uložení dezénových bloků. Zesílená pneumatika je odolnější vůči mechanickému poškození, defektu nebo necitlivému najíždění např. na obrubník. Pneumatiky se však hlavně zesilují proto, aby se lépe vyrovnaly s vysokým výkonem vozu, kdy na ně např. v zatáčkách působí enormní síly.
Rychlostní index v označení pneumatiky je hodnota označená písmenem, která udává maximální rychlost, pro kterou je pneumatika konstruována.
Tuto konstrukční rychlost by neměl řidič nikdy překročit. Standardně je rychlostní index označen písmeny Q, R, S, T, U, H, V, W, Y. Výjimkou je pouze označení ZR, které označuje speciální konstrukci pro rychlosti nad 240 km/hod. Toto označení je stejné u všech pneumatik na celém světě.
U letních pneumatik je nezbytné dodržet rychlostní index uvedený v technickém průkazu, případně může být tato hodnota vyšší.
U zimních pneumatik může být však rychlostní index nižší, než jaký je uveden v technickém průkazu. V autě pak musíte mít upozornění na tuto nižší maximální rychlost v zorném úhlu řidiče. Toto upozornění může mít podobu cedulky nebo nálepky s uvedenou hodnotou. Případně si můžete nastavit maximální rychlost přímo v palubním počítači.
Pneumatika s vyšším rychlostním indexem se od té s nižším vzhledově, výdrží ani jízdními vlastnostmi neliší. Rozdíl je pouze v tužším dezénovém bloku a použité směsi v dezénových blocích. Kostra, vzhled a stavba pneumatiky je stejná. Laicky řečeno, pneumatika s rychlostním indexem H (do 210 km) se při rychlostech 191 – 210 km tolik nepřehřívá a nedeformuje, jakoby tomu bylo u pneumatik s rychlostním indexem například S (do 180 km).
Běžný řidič však nepozná žádný rozdíl ani změnu v jízdních vlastnostech. Také nemá smysl kupovat pneumatiky s vyšším rychlostním indexem v naději, že jsou tužší a najedete s nimi více kilometrů.
Nosnostní index – 205/55 R17 95V ←
Nosnostní index (někdy také nazývaný hmotnostní nebo zátěžový index) udává maximální přípustnou konstrukční hmotnost vozidla na jednu pneumatiku. Znovu se jedná o tabulkově vyčíslenou stupnici, shodnou pro všechny pneumatiky po celém světě.
Označení nosnostního indexu má podobu čísla (od 50 do 124) a nejčastěji ho najdete za rozměrem pláště ve spojení s rychlostním indexem.
Podle tabulky pak rozklíčujete, že 95 = nosnost 690 kg na jednu pneumatiku.
Hodnota indexu (LI = load index = nosnostní index) je vždy uvedena v technickém průkazu vozidla. V žádném případě nesmíte použít pneumatiky s nižším nosnostním indexem, než je uvedeno v technickém průkazu vozidla, vyšší hodnoty povoleny jsou. Vyšší index nosnosti u pneumatik ztěžuje jejich proražení, ale s tím zároveň sebou přináší menší komfort při jízdě.
Pláště mohou být také zesílené. V takovém případě mohou být označeny písmeny XL (extra load) nebo RF (reinforced). Znamená to, že má dezén zesílené nejen bočnice, nýbrž i celý podklad běhounu a uložení dezénových bloků. Zesílená pneumatika je odolnější vůči mechanickému poškození, defektu nebo necitlivému najíždění např. na obrubník. Pneumatiky se však hlavně zesilují proto, aby se lépe vyrovnaly s vysokým výkonem vozu, kdy na ně např. v zatáčkách působí enormní síly.