Runflat pneumatiky

Runflat neboli dojezdové pneumatiky mají speciální konstrukci, která vám umožní dokončit jízdu i s defektem. Díky tomu můžete pokračovat ještě výrobcem stanovený počet kilometrů při rychlosti do 50 až 80 kilometrů za hodinu (opět dle doporučení daného výrobce), což by mělo stačit na dojezd do nejbližšího pneuservisu. Odpadá tak nutnost vozit rezervní kolo či opravnou sadu. Dále také mizí potřeba výměny kola za provozu či zajišťování odtahu vozidla. 

Pneumatiky runflat jsou na první pohled nerozeznatelné od klasických, jejich konstrukce se však většinou výrazně liší. Zatímco v případě běžných pneumatik by se pneumatika další jízdou po ztrátě tlaku způsobeným defektem zbortila a vozidlo by nebylo provozuschopné, dojezdové pneumatiky mají tužší a odolnější bočnice a v kombinaci se speciálními materiály je proto s pneumatikami runflat možné ujet i při nulovém tlaku ještě další desítky kilometrů. Specialitou mezi dojezdovými pneumatikami jsou produkty Bridgestone s označením Driveguard. Ačkoli i s nimi ujedete po defektu vzdálenost do 80 km maximální rychlostí 80 km/h, od běžných pneumatik je kromě nápisu Driveguard na jejich bočnici a speciálním chladícím kanálkům nerozeznáte díky patentovaným technologiím vůbec.

RFT.jpg

Dojezdové pneumatiky mají samozřejmě také některé nevýhody, na které je třeba pamatovat. Mimo už zmíněných limitů vzdálenosti a rychlosti jízdy na poškozené pneumatice je třeba upozornit na dvě podstatná omezení pneumatik runflat: prvním je fakt, že výrobci těchto pneumatik, stejně jako výrobci opravných materiálů, nedoporučují poškozenou pneumatiku runflat opravovat a poškození je tedy třeba řešit až na vzácné výjimky výměnou pneumatiky za novou. Druhým omezením je skutečnost, že díky jejich speciálním vlastnostem řidič není často schopen rozeznat, že byla runflat pneumatika poškozená. Z tohoto důvodu mohou runflat pneumatiky používat pouze automobily s kontrolou tlaku v pneumatikách. Majitelé vozidel bez TPMS tedy tento typ pneumatik používat nesmí a musí se spolehnout na plnohodnotné náhradní kolo, rezervní dojezdové kolo či opravnou sadu.

Jednotliví výrobci pneumatik používají pro dojezdové pneumatiky různé technologie a zejména různé obchodní názvy. Charakteristickým rysem všech technologií však je, že konstrukce disponuje nějakým zesíleným prvkem, jenž převezme celou zátěž v případě defektu. Označení tak, jak je používáno vybranými výrobci, vidíte v následující tabulce.

seznam-RFT-(1).jpg

Existují i runflat pneumatiky s tzv. podpůrným kroužkem. Ten zabezpečuje pevnou podporu podél obvodu gumy. Pneumatiky vyrobené danou technologií jsou vysoce odolné a řidič není omezen rychlostí ani při jejich propíchnutí. Zvládne dojet i s defektem dalších 320 kilometrů, ovšem je nezbytné počítat s mnohem vyšší pořizovací cenou.

Pokud se chystáte na dovolenou po vlastní ose, počítejte raději i s tím, že může přijít nějaký ten defekt. S runflat pneumatikami můžete mít jistotu, že nemusíte vyklízet zavazadlový prostor, abyste se dostali k rezervě, nemusíte někde v horku na cestě řešit výměnu píchlé pneumatiky či čekat na asistenční službu. S runflat pneumatikou poměrně pohodlně dojedete do nejbližšího servisu, kde se o výměnu poškozené pneumatiky postarají.


Barum
Bridgestone
Continental
Davanti
Dunlop
Firestone
Fulda
Goodyear
Hankook
Matador
Nexen
Nokian
Pirelli
Sava
Semperit
Payu
Heureka
Visa
Mastercard

Tento projekt byl realizován za finanční podpory z prostředků státního rozpočtu prostřednictvím Ministerstva průmyslu a obchodu v programu The Country for the Future

© 2024 prodej-pneu.cz