Co je pneumatika?
Pneumatika je složena z několika součástí vyrobených z různých materiálů s velmi odlišnými vlastnostmi. Její výroba vyžaduje velkou přesnost. Na světě se vyrábí celá řada různých typů pneumatik pro různé účely. Přestože se jednotlivé typy pneumatik ve své struktuře liší, pneumatiky pro osobní automobily mají více méně stejnou základní konstrukci.
Pneumatika se skládá především z pláště, ten je tvořen patkami s lanky z ocelových drátů, kostrou z kordových vložek, nárazníkem, vlastním pryžovým obalem a běhounem.
1. Běhoun je vzorkovaná část pneumatiky, která je v kontaktu s vozovkou. V místě kontaktu musí být běhoun schopen odolávat značným tlakům. Směs běhounu musí být schopna přilnout na všech typech povrchu, odolávat opotřebení a obrušování a měla by se co nejméně zahřívat.
Dezén je tvořen drážkami různého směru a různé hloubky a šířky. Obvodové či podélné drážky (1a) zajištují držení směru a směrovou stabilitu vozidla a odvod vody, příčné drážky (1b) se starají o efektivní odvod vody a dobrý příčný záběr a lamely – jednotlivé menší drážky či zářezy v blocích pryže (1c) zvyšují přilnavost pneumatiky, záběr a brzdící schopnosti pneumatiky.
2. Rameno je malý zešikmený okraj na pneumatice, kde se běhoun napojuje na bočnici. Značný vliv má při jízdě do zatáčky, kdy pomáhá držet stabilitu vozu.
3. Bočnice tvoří mimořádně silná guma, která spojuje patky pneumatiky s běhounem. Bočnice chrání kostru pneumatiky před mechanickým poškozením a zajišťuje její boční stabilitu. Na bočnici najdeme veškeré kódy, označení a údaje o pneumatice – staří, rozměry, index nosnosti, index rychlosti apod.
4. Nárazník je zesílená část mezi kostrou pneumatiky a běhounem. Nárazník je tvořen jemnými, velmi pevnými ocelovými lanky mezi dvěma vrstvami pryže. Tyto 2 vrstvy (někdy jich bývá i větší počet) jsou přilepené k sobě a k ploše běhounu. Ocelová lanka kříží tkaninu pláště a tvoří s ní výztužné trojúhelníky, jedná se o tzv. triangulaci, která přispívá k pevnosti obvodu pneumatiky.
Nárazníky musí být pevné i v příčném směru, aby odolávaly tlakům a namáhání při změně směru jízdy. Zároveň musí být ve svislém směru dostatečně ohebné, aby "absorbovaly" deformace způsobené nerovnostmi povrchu a jinými překážkami.
5. Kordová tkanina neboli kostra pneumatiky se skládá z tenkých textilních vláken, uložených rovnoběžně vedle sebe a zalitých do pryže. Tato textilní vlákna jsou klíčovou složkou ve struktuře pneumatiky a zajišťují její odolnost proti tlaku.
6. Patky pláště je tvořena spodní zesílenou částí pláště a dosedá na ráfek. Díky patkám a tření drží pneumatika na ráfku. Patky jsou často vyrobeny ze splétané oceli, která je potažena gumou. Patky v podstatě tvoří vzduchotěsnou izolaci mezi ráfkem kola a pneumatikou a zabezpečují přenos všech sil mezi pneumatikou a ráfkem.
Pneumatika se skládá především z pláště, ten je tvořen patkami s lanky z ocelových drátů, kostrou z kordových vložek, nárazníkem, vlastním pryžovým obalem a běhounem.
1. Běhoun je vzorkovaná část pneumatiky, která je v kontaktu s vozovkou. V místě kontaktu musí být běhoun schopen odolávat značným tlakům. Směs běhounu musí být schopna přilnout na všech typech povrchu, odolávat opotřebení a obrušování a měla by se co nejméně zahřívat.
Dezén je tvořen drážkami různého směru a různé hloubky a šířky. Obvodové či podélné drážky (1a) zajištují držení směru a směrovou stabilitu vozidla a odvod vody, příčné drážky (1b) se starají o efektivní odvod vody a dobrý příčný záběr a lamely – jednotlivé menší drážky či zářezy v blocích pryže (1c) zvyšují přilnavost pneumatiky, záběr a brzdící schopnosti pneumatiky.
2. Rameno je malý zešikmený okraj na pneumatice, kde se běhoun napojuje na bočnici. Značný vliv má při jízdě do zatáčky, kdy pomáhá držet stabilitu vozu.
3. Bočnice tvoří mimořádně silná guma, která spojuje patky pneumatiky s běhounem. Bočnice chrání kostru pneumatiky před mechanickým poškozením a zajišťuje její boční stabilitu. Na bočnici najdeme veškeré kódy, označení a údaje o pneumatice – staří, rozměry, index nosnosti, index rychlosti apod.
4. Nárazník je zesílená část mezi kostrou pneumatiky a běhounem. Nárazník je tvořen jemnými, velmi pevnými ocelovými lanky mezi dvěma vrstvami pryže. Tyto 2 vrstvy (někdy jich bývá i větší počet) jsou přilepené k sobě a k ploše běhounu. Ocelová lanka kříží tkaninu pláště a tvoří s ní výztužné trojúhelníky, jedná se o tzv. triangulaci, která přispívá k pevnosti obvodu pneumatiky.
Nárazníky musí být pevné i v příčném směru, aby odolávaly tlakům a namáhání při změně směru jízdy. Zároveň musí být ve svislém směru dostatečně ohebné, aby "absorbovaly" deformace způsobené nerovnostmi povrchu a jinými překážkami.
5. Kordová tkanina neboli kostra pneumatiky se skládá z tenkých textilních vláken, uložených rovnoběžně vedle sebe a zalitých do pryže. Tato textilní vlákna jsou klíčovou složkou ve struktuře pneumatiky a zajišťují její odolnost proti tlaku.
6. Patky pláště je tvořena spodní zesílenou částí pláště a dosedá na ráfek. Díky patkám a tření drží pneumatika na ráfku. Patky jsou často vyrobeny ze splétané oceli, která je potažena gumou. Patky v podstatě tvoří vzduchotěsnou izolaci mezi ráfkem kola a pneumatikou a zabezpečují přenos všech sil mezi pneumatikou a ráfkem.