Cesta od kaučukovníku až na silnici
Pneumatika je komplexní kombinací složek vyrobených z mnoha přísad. Celý proces výroby má několik daných fází. Než vznikne pneumatika, jak jí známe, zaměstná několik odvětví průmyslu. Ocelářský průmysl dodává vysokopevnostní ocel. Ta slouží jako výchozí materiál pro výrobu ocelových kordů a patních lan (ocelového drátu). Chemický průmysl je významným dodavatelem syntetického kaučuku a materiálů použitých pro snížení opotřebení, zlepšujících přilnavost a prodlužujících životnost pneumatiky. Textilní průmysl dodává základní materiály (umělé hedvábí, nylon, polyester a aramidová vlákna) pro výrobu kordů pro vyztužení pneumatik. A v neposlední řadě nesmíme zapomenout na „matku“ přírodu. Přírodní kaučuk se získává ze speciálních stromů pěstovaných na velkých plantážích. Tekutina se podobá mléku (latex), která z nich vytéká, se přidáním kyseliny vysráží. Následně je očištěna vodou a lisuje se do pevných balíků pro snadnější přepravu a skladování.
Balíky přírodního a syntetického kaučuku jsou zváženy a smíchány s jinými složkami podle přesných receptů. Při výrobě moderních pneumatik se použije až dvanáct různých kaučukových směsí. V obřích mísičích vznikne ze složek černá pružná hmota, která se poté rozmělňuje. Šnekový vytlačovací stroj tvaruje pryž do nekonečného pásu běhounu. Po vychladnutí (ponořením do vody) se guma řeže na pásy délky dle velikosti pneumatiky, z nichž vznikne základní konstrukce pneumatiky.
Po rozmělnění gumové směsi jsou připraveny další prvky konstrukce pneumatiky k pogumování:
Textilní kord, který se pogumuje tenkou vrstvou pryže. Tento nekonečný pás se potom nařeže na požadovanou šířku v úhlu 90° a navine se k dalšímu zpracování. Jde o vrstvy tkaniny, které tvoří kostru pneumatiky. Kord zajišťuje, že pneumatika je ohebná, ale neroztahuje se, propůjčuje pneumatice její pevnost.
Patní lano se skládá z několika vrstev pevnostních ocelových lanek potažených gumou. Zajišťují vzduchotěsný spoj pneumatiky s ráfkem kola.
Ocelové pásy po obvodu pneumatiky zvyšují její pevnost a tuhost. Jsou ze splétaných ocelových drátů následně potažených gumou. Někdy se ke zvýšení pevnosti, odolnosti proti průrazu a trvanlivosti pneumatiky vkládá vrstva kevlaru (speciální syntetické vlákno, které se přidává i do některých pneumatik pro zvýšení pružnosti a odolnosti).
Bočnice je velmi silná gumová vrstva řezaná tak, aby vyhovovala konkrétnímu rozměru pneumatiky spojující patku s běhounem. Zajišťuje podélnou stabilitu pneumatiky. Na bočnici též výrobce uvádí údaje o pneumatice.
Malý zkosený okraj spojující běhoun s bočnicí se nazývá rameno. Návrh a konstrukce této části značně ovlivňuje schopnost zatáčet.
Nyní se pneumatika „skládá dohromady“ – postupně, zevnitř ven. Do sestavovacího stroje se vkládají textilní prvky, ocelové kordy, patky, kordová tkanina, běhoun a další komponenty. Výsledkem je tzv. „surová pneumatika“ – ta už připomíná běžnou pneumatiku, ještě se nastříká speciálním postřikem, aby byla připravena k vulkanizaci.
Vulkanizace je chemická reakce, díky které získává pneumatika svou pružnost. Ve vulkanizačním lisu je surová pneumatika zahřívána a stlačována, čímž získává svůj konečný tvar. Během tohoto procesu se ze surové pneumatiky stane flexibilní, elastická pneumatika. Nalisován je daný dezén a popisky na bočnici pneumatiky.
Každou vyrobenou pneumatiku poté vyškolení kontroloři kvality podrobně prověří pomocí k tomu určených přístrojů. Pokud najdou sebemenší vadu nebo nedokonalost, nepustí ji do prodeje.
Balíky přírodního a syntetického kaučuku jsou zváženy a smíchány s jinými složkami podle přesných receptů. Při výrobě moderních pneumatik se použije až dvanáct různých kaučukových směsí. V obřích mísičích vznikne ze složek černá pružná hmota, která se poté rozmělňuje. Šnekový vytlačovací stroj tvaruje pryž do nekonečného pásu běhounu. Po vychladnutí (ponořením do vody) se guma řeže na pásy délky dle velikosti pneumatiky, z nichž vznikne základní konstrukce pneumatiky.
Po rozmělnění gumové směsi jsou připraveny další prvky konstrukce pneumatiky k pogumování:
Textilní kord, který se pogumuje tenkou vrstvou pryže. Tento nekonečný pás se potom nařeže na požadovanou šířku v úhlu 90° a navine se k dalšímu zpracování. Jde o vrstvy tkaniny, které tvoří kostru pneumatiky. Kord zajišťuje, že pneumatika je ohebná, ale neroztahuje se, propůjčuje pneumatice její pevnost.
Patní lano se skládá z několika vrstev pevnostních ocelových lanek potažených gumou. Zajišťují vzduchotěsný spoj pneumatiky s ráfkem kola.
Ocelové pásy po obvodu pneumatiky zvyšují její pevnost a tuhost. Jsou ze splétaných ocelových drátů následně potažených gumou. Někdy se ke zvýšení pevnosti, odolnosti proti průrazu a trvanlivosti pneumatiky vkládá vrstva kevlaru (speciální syntetické vlákno, které se přidává i do některých pneumatik pro zvýšení pružnosti a odolnosti).
Bočnice je velmi silná gumová vrstva řezaná tak, aby vyhovovala konkrétnímu rozměru pneumatiky spojující patku s běhounem. Zajišťuje podélnou stabilitu pneumatiky. Na bočnici též výrobce uvádí údaje o pneumatice.
Malý zkosený okraj spojující běhoun s bočnicí se nazývá rameno. Návrh a konstrukce této části značně ovlivňuje schopnost zatáčet.
Nyní se pneumatika „skládá dohromady“ – postupně, zevnitř ven. Do sestavovacího stroje se vkládají textilní prvky, ocelové kordy, patky, kordová tkanina, běhoun a další komponenty. Výsledkem je tzv. „surová pneumatika“ – ta už připomíná běžnou pneumatiku, ještě se nastříká speciálním postřikem, aby byla připravena k vulkanizaci.
Vulkanizace je chemická reakce, díky které získává pneumatika svou pružnost. Ve vulkanizačním lisu je surová pneumatika zahřívána a stlačována, čímž získává svůj konečný tvar. Během tohoto procesu se ze surové pneumatiky stane flexibilní, elastická pneumatika. Nalisován je daný dezén a popisky na bočnici pneumatiky.
Každou vyrobenou pneumatiku poté vyškolení kontroloři kvality podrobně prověří pomocí k tomu určených přístrojů. Pokud najdou sebemenší vadu nebo nedokonalost, nepustí ji do prodeje.