Alu disky, "plecháče" nebo hybridní disky?
Disky jsou nedílnou součástí vozidla a spolu s pneumatikou, ventilem a hustícím médiem tvoří kompletní kolo. Z tohoto důvodu je nutné věnovat se pravidelné údržbě a prevenci, jako u pneumatiky. Disk by neměl být nijak poškozený, zkorodovaný a při výběru disků pro Váš vůz je nutné řídit se základními technickými parametry udávanými výrobcem vozidla prostřednictví technického průkazu. Mějte na paměti, že disk spolu s pláštěm zajišťuje těsnost pneumatiky a při neošetřené korozi či vlivem mechanického poškození disku může dojít ke ztrátě tlaku. Náhlá ztráta tlaku znamená při té lepší a mírnější variantě škody na majetku.
U disků řešíme tyto základní parametry:
- Šířka udávaná v palcích
- Průměr udávaný v palcích
- Rozteč otvorů pro šrouby udávaná v milimetrech
- Průměr středové díry udávaný v milimetrech
- Vzdálenost dosedací plochy disku k jeho ose, tzv. zális (ET) udávaný v milimetrech
Disků se vyrábí celá řada druhů, naše společnost nabízí primárně disky ze slitiny hliníku a dalších lehkých kovů (tzv. ALU disky), ocelové disky, v poslední několika letech také hybridní disky, což je designový kompromis mezi nevzhledným „plecháčem“ a ALU diskem.
U nákupu disků je tedy důležité soustředit se na technické parametry, zároveň výběr designu kol je otázkou osobního vkusu. Vězte, že všechna námi dodávaná kola jsou homologována pro konkrétní typ vozidla, což jsme schopni doložit certifikátem TÜV, na jehož základě lze požádat STK o kontrolu a následný zápis disku do technického průkazu vozidla na příslušném dopravním inspektorátu. Pokud měníte disky na vozidle s odlišnými parametry, než které jsou uvedené v technickém průkazu, je nutné si nové disky nechat do TP zapsat. Vyhnete se tak případnému neúspěchu při STK a dalším nepříjemnostem. Součástí dodávky ALU disků je také příslušenství (je-li potřeba) v podobě další sady šroubů či matic a centrovací kroužek pro středovou díru.
Vyvarujte se nákupu podezřele levných disků s nejasným původem, bez příslušných homologací a certifikátů. Takové disky jsou obvykle z nekvalitních materiálů, jejich nosnost neodpovídá požadovaným hodnotám, mnohdy dochází k vymačkání otvorů pro šrouby a následné ztrátě kola během i přes správně utažené šrouby/matice.
Samostatnou kapitolou by mohly být kolové šroby a matice. Existuje několik druhů šroubů a matic jen co se tvaru dosedací hlavy týče. Tvar musí odpovídat dosedací ploše otvorů pro šrouby na disku, tedy není možné kombinovat např. šroub s kuželovou dosedací plochou s diskem, jehož otvory jsou připraveny na kulovu dosedací plochu. I tento zdánlivě banální fakt může vést až ke ztrátě kola během jízdy.
Každý šroub na vozidle má výrobcem předepsaný utahovací moment, kolové šrouby nevyjímaje. Proto spolupracujte pouze s profesionálními servisy, které disponují torzními tyčemi pro utahovací pistole a momentovými klíči. Samozřejmě za předpokladu, že umí momentový klíč správně použít, tedy nepoužívají jej jako ráčnu, ale skutečně dotahují kolové šrouby na správný utahovací moment udávaný v newtonmetrech.
U disků řešíme tyto základní parametry:
- Šířka udávaná v palcích
- Průměr udávaný v palcích
- Rozteč otvorů pro šrouby udávaná v milimetrech
- Průměr středové díry udávaný v milimetrech
- Vzdálenost dosedací plochy disku k jeho ose, tzv. zális (ET) udávaný v milimetrech
Disků se vyrábí celá řada druhů, naše společnost nabízí primárně disky ze slitiny hliníku a dalších lehkých kovů (tzv. ALU disky), ocelové disky, v poslední několika letech také hybridní disky, což je designový kompromis mezi nevzhledným „plecháčem“ a ALU diskem.
U nákupu disků je tedy důležité soustředit se na technické parametry, zároveň výběr designu kol je otázkou osobního vkusu. Vězte, že všechna námi dodávaná kola jsou homologována pro konkrétní typ vozidla, což jsme schopni doložit certifikátem TÜV, na jehož základě lze požádat STK o kontrolu a následný zápis disku do technického průkazu vozidla na příslušném dopravním inspektorátu. Pokud měníte disky na vozidle s odlišnými parametry, než které jsou uvedené v technickém průkazu, je nutné si nové disky nechat do TP zapsat. Vyhnete se tak případnému neúspěchu při STK a dalším nepříjemnostem. Součástí dodávky ALU disků je také příslušenství (je-li potřeba) v podobě další sady šroubů či matic a centrovací kroužek pro středovou díru.
Vyvarujte se nákupu podezřele levných disků s nejasným původem, bez příslušných homologací a certifikátů. Takové disky jsou obvykle z nekvalitních materiálů, jejich nosnost neodpovídá požadovaným hodnotám, mnohdy dochází k vymačkání otvorů pro šrouby a následné ztrátě kola během i přes správně utažené šrouby/matice.
Samostatnou kapitolou by mohly být kolové šroby a matice. Existuje několik druhů šroubů a matic jen co se tvaru dosedací hlavy týče. Tvar musí odpovídat dosedací ploše otvorů pro šrouby na disku, tedy není možné kombinovat např. šroub s kuželovou dosedací plochou s diskem, jehož otvory jsou připraveny na kulovu dosedací plochu. I tento zdánlivě banální fakt může vést až ke ztrátě kola během jízdy.
Každý šroub na vozidle má výrobcem předepsaný utahovací moment, kolové šrouby nevyjímaje. Proto spolupracujte pouze s profesionálními servisy, které disponují torzními tyčemi pro utahovací pistole a momentovými klíči. Samozřejmě za předpokladu, že umí momentový klíč správně použít, tedy nepoužívají jej jako ráčnu, ale skutečně dotahují kolové šrouby na správný utahovací moment udávaný v newtonmetrech.