Chci poradit

Prodej-pneu.cz

Získejte pneu rychle a jednoduše ve čtyřech krocích:
Vyberte si rozměr - najděte pneu - vyplňte údaje - kupte

Hledané výrazy:

Technický rádce

Vytisknout stránku

Technický rádce » Pneumatiky » Příprava pneumatik na jaro

Příprava pneumatik na jaro

Mezi hlavní body jarních příprav patří kromě zbavení vozu veškerých nečistot a nánosů soli a případné výměny provozních kapalin především přezutí ze zimních pneumatik na letní. Zimní pneumatiky jsou totiž optimalizovány pro nízké teploty, zatímco za teplejšího počasí získávají navrch letní pneumatiky. Jízda na zimních pneumatikách za velmi vysokých teplot je vysloveně nebezpečná.

Také pravidelná péče o pneumatiky může zachránit život, protože pneumatiky patří mezi klíčové faktory v oblasti jízdní bezpečnosti. Žel mnozí motoristé jim nevěnují potřebnou pozornost. Každoroční kontroly specialistů v terénu v minulosti odhalily, že přibližně osm z deseti motoristů jezdí na podhuštěných pneumatikách a jeden z šesti motoristů usedá za volant vozu, jehož pneumatiky jsou opotřebeny pod zákonnou mez.

Opotřebené nebo podhuštěné pneumatiky prodlužují délku brzdné dráhy, nepříznivě ovlivňují jízdní vlastnosti, zvyšují riziko smyku a akvaplaningu, významně zkracují životnost pneumatik, zvyšují valivý odpor, a tím i spotřebu paliva, a emise CO2. Tlak v pneumatikách se kontroluje u studených pneumatik, nejméně jednou za měsíc, před dlouhými cestami a při převážení těžkých nákladů. Jeho správné hodnoty pro konkrétní vozidlo jsou uvedeny v návodu k použití a ve většině případů buď pod krytem víčka nádrže, na vnitřní straně dveří nebo v přihrádce.

Z hlediska bezpečnosti je vhodné vyměnit pneumatiky mnohem dřív, než se dezén opotřebuje pod minimální hloubku 1,6 mm, kterou stanovuje legislativa EU. Náročné jízdní zkoušky totiž ukázaly, že již u pneumatik s hloubkou dezénu pod 3 mm (u zimních pneumatik dokonce 4 mm) dochází k výraznému zhoršení jejich výkonu, který může vážně ohrozit bezpečnost.

Pozornosti řidiče by nemělo ujít ani nepravidelné opotřebení pneumatik, které signalizuje špatně seřízenou geometrii podvozku, dále zářezy, natržená místa, trhliny nebo vyboulení na boční stěně, poškození nárazem, kameny nebo jiné ostré předměty, zachycené v pneumatice, poškození ráfků (které mohou následně poškodit i pneumatiky) a projevy stárnutí pneumatik. V každém případě se doporučuje výměna pneumatik starších než 10 let.

Mnozí motoristé budou proto při jarním přezouvání ze zimních pneumatik na letní postaveni před úkol vyměnit opotřebované nebo poškozené letní pneumatiky za nové. Výběr hospodárných a bezpečných pneumatik jim usnadňuje od loňského roku zavedený informační štítek EU pro pneumatiky, který umožňuje porovnávat klíčové vlastnosti různých typů pneumatik od různých výrobců. Informační štítek EU obsahuje hodnocení valivého odporu (hospodárnost), přilnavosti na mokru (bezpečnost) a hlučnosti při odvalování v přehledné grafice, která napodobuje známý systém hodnocení energetické účinnosti chladniček a praček.

(zdroj: Tisková zpráva Bridgestone)





Created by SYMBIO competitor price monitoring software